Idő kérdése volt csupán, hogy mikor valósul meg, de ennek is eljött az ideje. Ez a poszt az első ezen a blogon, ami Zsolti cimborám által szervezett szinkronblog bejegyzések közé tartozik. A tárgy a "bukás" elég tágan értelmezhető témaköre.

Olvasd el az ő véleményüket is: Endorfin magazin, Jay's workout, Confidence & Power.

Kicsit zavarban vagyok... hasonlóan zavarban, mint a Bsc védésemen, amikor kikaptam a szóbeli tételem. Nehéz megfogni a témát, hogy honnan induljak el, annyira általános a "bukás" szó önmagában. Nem fogok most ide bevágni egy sablonos "Paulo Swolelho" idézetet, amit az átlag gyúrós torkán nyomnak le motiváció címszó alatt. Inkább fejest ugrok... de előbb egy kis sablon... már csak azért is.

failure.jpg

Mellé fogsz nyúlni, sokszor

Adott egy cél, legyen az izomtömeg növelés, testzsírszázalék csökkentés, erő növelése, valami sportspecifikus, vagy bármi egyéb. Szeretnéd kihozni magadból a maximumot, a lehető legtöbbet kisajtolni a célodhoz vezető útból, és a lehető leghamarabb. Milyen sajnálatos is volna, hogy ha a választott edzésterved/programod nem hozná az elvárt eredményeket. Már most jobb ha lenyeled, hogy bizony lesznek olyan választások, kísérletek, amik semennyire sem visznek előrébb téged. Sit hepönz.

 

Ilyenkor a legrosszabb, amit tehetsz az az, hogy makacsul kitartasz olyasmi mellett, ami nem működik ahelyett, hogy kukába vágnád és továbblépnél. Ellenben nem szabad összekeverni ezt a helyzetet azzal, hogy egy platót fogva "keresztül kell magad erőszakolnod" a programon, hogy hirtelen megújult és megnőtt erővel kerekedhess felül rajta. Ilyenkor bizony ki kell tartanod mellette... és megeshet, hogy szükség lesz egy kicsi visszalépésre is. Ahogy egyre tapasztaltabb leszel, egyre könnyebben fel fogod ismerni majd ezeket a szituációkat. 

Egy sokkal okosabb döntés már, ha egy tapasztaltabb és hozzáértőbb ember véleményét és tanácsát kikéred... de ha többét is az még jobb. Kezdj el olvasni, sokat, de légy kritikus és ne higgy el mindent feltétel nélkül! Tégy magadévá egy hasznos tudásbázist, hogy tisztább céljaid legyenek és okosabbakat tudj kérdezni.
Amennyiben szeretnél egy jó befektetést, akkor keress fel egy edzőt, aki helyetted gondolkodik majd, neked meg egyetlen dolgod csak a kivitelezés lesz. Nem a legolcsóbb megoldás ez, de az egyik leghatásosabb.

Saját tapasztalatok

Számtalan híres-neves edzésprogramot és technikát kipróbáltam már, olyanokat is, amelyek eredetileg nem arra a sportra voltak tervezve, mint amelyiket akkor űztem. Némelyik bevált és mai napig vissza-visszatérek hozzájuk, valamelyik meg füstbe ment terv volt úgy ahogy.
A másik legnagyobb problémám az érdeklődési köröm túl gyors növekedése. Mindent ki akarok próbálni, így a céljaim is nagyon gyorsan változtak régebben, ami miatt nem tartottam ki elég ideig egy-egy program mellett. Mindegyiktől kaptam valamit, de közel sem annyit, mintha végigvittem volna őket.

Meg fogsz sérülni

injury.jpg

Minden mozgásformának megvannak a maga jellemző sérülései, balesetei, ezek adódhatnak a figyelmetlenségből, technikai hibákból, mozgásminta túlterhelésből, elhasználásból, némelyikre mondhatjuk azt is, hogy "kezdesz betörni az adott sportra".
Sokszor hangoztatják, hogy a test egy nagyon jó alkalmazkodási képességekkel rendelkező gépezet. Sajnálatos módon ez időt igényel, ami nem napokban és hetekben mérhető. De még a legnagyobb türelem és óvatos felkészülés ellenére is be lehet gyűjteni kisebb-nagyobb sérüléseket. Sőt, vannak olyanok is, amiken szinte mindenki átesik. Nem tudsz minden változót befolyásolni az életedben, és emiatt az edzéseidben sem (kivéve ha egyáltalán nem teszed, de az talán még veszélyesebb...), úgyhogy már most fogadd el, hogy meg fogsz sérülni (az edzéseken kívüli sérülés egy teljesen más tészta).

Saját tapasztalatok

"Pályafutásom" kezdetén a sérülésektől való félelmem ösztönzött arra, hogy kezdjek el a lehető legalaposabban utána járni azoknak a gyakorlatoknak, amiket meg akartam tanulni (és végül az egyre jobban növekvő kíváncsiságom miatt jutottam el odáig, ahol most vagyok). Nagyon büszke voltam magamra, miután egy évnyi progresszíven felépített gyakorlást követően ki tudtam tartani először a teljes hátsó függőmérleget. Ahogy hónapról hónapra egyre jobban ki tudtam nyújtani magam, és egyre tovább is tartani a pozíciót... annyira jóleső sikerek voltak ezek, hogy szinte teljesen figyelmen kívül hagytam a testem jelzéseit. Bizony a jobb könyököm panaszkodott, hogy valami nem teljesen stimmel, és talán vissza kéne venni. Miután elsajátítottam a mozdulatot, nemsokkal utána begyulladt a jobb könyököm. Már csak ha a számhoz emeltem egy poharat is fájt a karom, és kénytelen voltam teljesen mellőzni minden erőelemet hónapokig. Körülbelül egy év kellett ahhoz, hogy a gyulladás elmúljon... de időnként az érzet, az a fura "bizsergés" még visszajön ha nagyon kifárasztom a tricepszemet bizonyos mozdulatokkal.
Ezen túl egyszer meghúztam a jobb tenyeremen a 4. és 5. kézközépcsont közötti szalagot egy rúdon átugrás közben, a bal oldali rotátorköpenyem szeret időközönként túlterhelődni, és megnehezíteni a karom fej fölé emelését. Egyszer túl gyorsan akartam lejönni a gyűrűről és olyan lendülettel érkeztem a talpamra, hogy a jobb kislábujjamat egy időre hazavágtam. Egy alkarerősítés során rossz tartással csavartam a "wrist roller-t" és a bal csuklómat küldtem vele kényszerpihenőre.

El fogsz bukni, és ez így van jól

Akárhogyan is próbálkozol, nem fogod tudni elkerülni a kudarcot, bármilyen formában is jelentkezzen az. Mellé nyúlhatsz az edzésterveddel, választhatsz olyan sportot, ami nem neked való, kifoghatsz egy ritka szar edzőt, vagy az edzéseiden kívül nem vagy képes a fejlődésedhez szükséges környezetet megteremteni. Légy képes tanulni a hibáidból és lépj túl rajtuk. Így máris tapasztaltabb és erősebb vagy.
Amennyiben komolyabb céljaid is vannak a mozgás világában, akkor garantált, hogy legalább egyszer meg fogsz sérülni. Ez nem felmentés az alól, hogy óvatos és megfontolt legyél. Továbbra is a prehab a legjobb rehab :)

Szép estét!
Samu

A bejegyzés trackback címe:

https://mtsamu.blog.hu/api/trackback/id/tr798021721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása