A játék fontossága

2014.04.13. 09:43

Miért is szeretem a street workoutot? Mert minimalista a szükséges eszközök terén? Mert nem kell sehová sem elmenned, bérletért fizetni azért, hogy erősíteni tudj? Ezek nagyon is jó tulajdonságai a workoutnak, de szerintem a legnagyobb erejét a szabadstílusú jellege adja.

Nincs senki, aki pontozza minden egyes arcrezdülésedet a nyújtón, senki aki azért kritizálna mert nem vagy egyenesebb a x=x0+t*a-nál (az építő jellegű kritika és a mások fejlődésének segítése nem ez a kategória!). Itt azt csinálsz, amit csak akarsz, és úgy csavarod azt, ahogy akarod.
Mind az erősítés, mind a szabadstílusú mozgolódás igényli az egyén kreativitását. Mindenkinek van valami célja, elsajátítani kívánt gyakorlatok, egy fizikum, amihez meg kell tudni választani mindenkinek a saját személyére szabott legideálisabb edzéstervet. Amíg az ember erre ráérez, addig megállás nélkül kísérletezik, próbálkozik, miközben egyre-többet és többet ismer meg a saját testéről. Majd eljön az a pillanat, hogy az edzésterv nem viszi őt tovább, és kezdődik elölről az egész, kísérletezés, próbálkozás, rendszerezés, fejlődés...

A szabadstílusú oldala a sportnak az igazi hab a tortán, de mellette még a máz is, a gyertyák is és a manduladarabok is. Erőelemek olyan szinten, hogy egy tornász elismerően bólint, nyakatekert gyakorlatsorok, kirobbanó erő, hogy még egy artista álla is leesik. Habár ezek a mutatványok rendkívüli erőt és robbanékonyságot igényelnek, a "frísztájlolást" nem az erősítésért csináljuk elsődlegesen. Szimplán csak azért, mert jól esik.
Meg tudod csinálni a mellső függőmérleget? Gondolom nagy élmény volt végre megtartani több hónap gyakorlás után. Na de meg tudod csinálni például azt, hogy haskeleppel felfordulsz, ami után egyből hátra lebillensz, vissza muscle up, azután előrebillensz egy mellső függőmérlegbe? Így már más a helyzet egy kicsit :)
Ez a része a sportnak, ez a része egyáltalán csak a mozgásnak, ami a legfontosabb szerintem, és ez a játék!

Szigorúan követed az edzésterved, megtervezted, hogy megfelelően legyen progresszív, tehát se nem feleslegesen túlterhelő, de nem is elkényelmesedő. A hétvége felé közeledve már érzed, hogy az izmaid pihenőért könyörögnek (de lehet, hogy a szíved is egy pihe-nőért kiállt :) ), de még egy edzésed hátra van, amit becsülettel el is végzel. Jövőhéten ugyanígy, és azután, majd egyszercsak hiába pihentél eleget a hétvégéken, azt fogod érezni, hogy fejben nem vagy már ott. Mi történt, hogy képtelen vagy koncentrálni? Hiszen Te ezt szereted és imádod, ezért csinálod.
Ha megnézed a powerlifterek, tornászok, erősemberek, stb. edzésterveit akkor láthatod, hogy vannak bennük tervezett "pihenőhetek", amik annyit takarnak, hogy az előző hét intenzitását megfelezik (ezt úgy hívják angolul, hogy "deload"). Vagyis fele akkora terheléssel, ismétlésszámmal, intervallummal dolgozol, ami pihentetőbb, mint amúgy lenne, de mégis mozogsz, karbantartod a mozgást a testedben, a központi idegrendszeredben.
Én arra invitálnálak meg, hogy bizony Te is tarts ilyen heteket legalább minden hónapban egyet, legvégső esetben másfél havonta egyet. És ne csak szimplán "deload"-olj, hanem kísérletezz új dolgokkal!
Úgy gondoltad, hogy még nem vagy felkészülve egy mozdulatra? Melegíts be és adj bele mindent néhány próbába. Ki tudja, talán pont most fog összejönni! Sosem kettlebelleztél még? Próbáld ki! Mindig is ki akartad próbálni az XY sportot, ZZS eszközt? Adj nekik egy lehetőséget, itt az esély, hogy csak és kizárólag azért mozogj, hogy mosolyt csaljon az arcodra.

Akármikor meghallom ezt a számot, előjön a "játékos énem", és muszáj felmennem a rúdra szórakozni egy kicsit.


És pontosan ez az, amit a workoutban a hetekben szerettem meg igazán (eddig nem igazán foglalkoztam a szabadstílusú edzéssel). Kísérletezel azokkal a mozdulatokkal, amiket már tudsz, hogy hogyan tudod összekötni őket, kipróbálsz újakat, miközben ordít a hip-hop és a csapattársaid drukkolnak, majd Te nekik hasonlóan.
Semmi mást nem csináltok csak játszotok, de négykézláb mentek mégis haza, mert annyira beleéltétek magatokat, annyira jóleső volt a mozgolódás, hogy olyan energiákat tudtatok felszabadítani, amiket az átlagos edzésterved keretein belül nem tudsz előcsalni, és azokat teljes kifulladásig kiadtatok magatokból. Még ha előző napi edzésed izomlázában szenvedsz, ha hirtelen valaki felspanol és elkezdtek versengeni, játszani, akkor is megtalálod az erőt ahhoz, hogy eleget tegyél a kihívásnak, sőt túl is teljesítsd.


Játék :)

Egy ilyen "játék" megeshet, hogy sokkal keményebbre sikerül, mint egy átlagos edzésed, és nemcsak ugrásszerűen fogsz fejlődni erőnlétben, mozgáskoordinációban a rendes edzéseidben, de fel is töltődsz ahelyett, hogy minden lehetséges módon lefáradnál, és alig fogod várni a következő alkalmat. Újra, mint néhány héttel ezelőtt!

Játszatok, érezzétek jól magatokat, és becsüljétek meg a csapatotokat, mert a legnagyobb húzóerő és támaszok vagytok egymásnak!

blööö.jpg

Tegnap volt az első garázsavató-csapatépítő csapatverseny és buli. Eszméletlen jóra sikeredett :)
Itt én örülök, hogy nem borulok le a gumiról :P

Szép napot!
Samu

A bejegyzés trackback címe:

https://mtsamu.blog.hu/api/trackback/id/tr66024221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.