Mitől leszek a legerősebb? Saját testsúlyos edzés, esetleg kettlebell, vagy talán sziklakövek emelésétől, netán ha súlyemeléssel foglalkozok, vagy csak szimplán gyúrjak? Valamint melyiktől lesz a legesztétikusabb a testem?

Miért ragadunk le folyton ugyanannál a két kérdésnél? Miért korlátozzuk le magunkat arra, hogy az erő szó hallatán csupán a testünk által kifejthető fizikális erőre gondolunk? Miért fontosabb az, hogy a testünk hogyan néz ki, mintsem az, hogy esetleg a gyönyörű esztétika alatt valami rohad e vagy sem?

ell.jpg

Engedjétek meg nekem, hogy egy önkényes listát állítsak fel arra, hogy szerintem mik azok a dolgok, tulajdonságok, amik segítségével biztosan közelebb kerülhetsz saját erőd (fizikai, lelki, stb.) maximális kihasználásához. Valamint ahhoz, hogy általánosságban egy jobb, szerethetőbb, tiszteletreméltóbb ember legyél.

Olvass sokat!

Az olvasás egy undorító, fertőző cselekvés, ami képes mindenkit megfertőzni a fantázia kibontakoztatásának képességével, súlyosan növelheti a szókincsedet, valamint fenemódon bánik a fogalmazási képességeiddel is. Amúgy is két lehetőség van új információk megszerzésére, vagy valaki elmondja neked, vagy elolvasod valahol. Az írott információ meg nem mászik sehová, bármikor fellapozhatod, átolvashatod és megemésztheted újra.
Illetve olvass bármiről, ami felkelti az érdeklődésed, ne ragadj le egy szűk területen, a világ elég sokszínű ahhoz, hogy a szivárványnak ne csupán egyetlen színét csodálhassad csak. A tudás erősebbé tesz, és olvasással tudást szerzel.

book.jpg

Tanulj meg angolul!

Sajnos ezt is külön meg kell említenem, mivel nagyon gyatra az itthoni helyzet nyelvtudás tekintetében. Amíg van lehetőséged iskolai kereteken belül angolul tanulni INGYEN, addig használd is ki ezt a lehetőséget. Természetesen az interneten is vannak ingyenes nyelvoktató oldalak, ahonnan megtanulhatsz angolul beszélni, írni és olvasni. Élj ezekkel a lehetőségekkel, mert sokan hiába osztunk meg tudást és tapasztalatot, angol nyelven olyan széles spektrumban áll rendelkezésünkre, hogy képtelenség visszaadni azt. Sajnos magyar nyelven eléggé szegényes még a használható tudásbázis és forrás. De persze Oravecz Coelho bölcsesség non-stop rendelkezésünkre állnak :)

english.jpg

És itt most idéznék egyet Christopher Sommer edzőtől a Gymnastic Bodies alapítójától, ha már olvasás, tudás és angol ismeretek:

"Many beginning and intermediate level athletes have a tendency to think that they are going to reinvent the wheel; before they have completely assimilated what the champions that have become before them learned. In my experience their swift rise in perceived ability is usually followed shortly thereafter by a rapid fall due to imprudent training decisions."

"Sok kezdő és haladó szintű atléta beleesik abba a hibába, hogy újra fel akarja találni a kereket; még azelőtt, hogy teljesen magukévá tették volna mindazt a tudást és tapasztalatot, amit az őket megelőző bajnokok már megszereztek és megosztottak. Tapasztalataim szerint a vágyott képességeik gyors fejlődését rövidesen egy hatalmas zuhanás követ, amit a meggondolatlan edzésfilozófiájuknak, választásaiknak köszönhetnek."

A tested fejlesztése nem csupán az izmok erősítése-növelése!

Wittmann Zsolt mondott egy nagyon fontos dolgot a Thor mobility szemináriumán, ami sajnos nem triviális sokaknak. Nem szó szerint idézek most:

"Amíg nem vagy megfelelően hidratálva, nem lélegzel rendesen, addig nem beszélhetünk mobilitásról."

Ha most e mellé rakom például Paul Chek, Elliot Hulse, Kelly Starrett, Al Kavadlo, Pavel Tsatsouline , és rengeteg orvos, biológus, tudós, stb. munkásságát (akiknek ezek a nevek idegenek, azoknak ajánlom, hogy térejenek vissza az első ponthoz :)), akkor nagyon egyszerűen kijelenthetjük azt, hogy ameddig nem lélegzünk megfelelően, nem iszunk eleget, addig bizony a testünk nem fog megfelelően működni. Miből gondolod, hogy a testednek az lesz a prioritása, hogy izmaid méretét tovább növelje miközben azért küzd, hogy az életfontosságú belső szerveid megfelelően legyenek hidratálva, és így az izmoktól vonja el a vizet, mert nem iszol eleget. A helytelen légzés meg helytelen testtartással is párosul, ami idegrendszeri szinten blokkolja, hogy normálisan működj, és még levertebb leszel. Jógát például már csak azért is érdemes lenne mindenkinek egy kicsit gyakorolni egy mestertől, hogy megtanuljon helyesen lélegezni: hasüregi, majd mellkasi, majd kulcscsonti légzés. A helyes légzés ráadásul megnyugtat, segít koncentrálni, magabiztosabb leszel. Lakatos Péter a Paleolit edzés című könyvében nem véletlenül jegyezte meg egy külön fejezetben ezt, nagyon helyesen. Sokan elfelejtik kiemelni a légzés fontosságát.
Na és mi van az étellel? Megint csak fölösleges arról beszélni, hogy "ennyi gramm fehérje kell az izomtömeg növeléséhez", amikor a legalja minőségi étel miatt az emésztőszervrendszeredben valahol gyulladás van, és a tápanyag felszívódás hatékonysága lecsökken.

Anatómiai alapismeretek

Ha valaki komolyan el akar merülni az edzésben, akkor érdemes minimálisan elmerülni az emberi test anatómiájában. Ehhez nem szükséges sejtbiológiát tanulni, az anyagcsere folyamatát se kell oda-vissza tudnod, ahogy a vérkeringés és tápanyagok eljuttatása az izmokhoz, szervekhez sem biztos, hogy kivételesen fontos lenne számodra. De egy mozgásszervrendszerrel foglalkozó anatómia könyv beszerzése csak a javadat szolgálhatja, és nem lesz benne felesleges információ, amit ne tudnál felhasználni. Mert edzés során is csak azok az izmok érdekelhetnek elsősorban, amiket tudatosan tudsz használni a mozgás létrehozásához, megakadályozásához. Erre viszont remek források állnak rendelkezésünkre magyar nyelven is, igaz az anatómia atlaszok drágábbak egy kicsit (5000-15000 között tipikusan), de nagyon jó befektetés, illetve a neten is találhatsz ingyeneset, amit ki tudsz nyomtatni.

anat.jpg

Nyitottság, információ szűrés képessége

Lássuk be, hogy a csőlátás, makacs ragaszkodás egyetlen nézőponthoz, véleményhez nagyon is kontraproduktív. Nyitottnak kell maradni az újdonságokkal szemben (miközben a régi, jól bevált dolgokat sem szabad elvetni egy új hóbortnak való hódolás miatt), de mindeközben kritikai szemünket sem szabad becsukni, meg kell tudni válogatni az információt, hogy mi az, amit érdemes megfogadni, kipróbálni. Itt viszont megint visszajutunk az első ponthoz, olvass! Minél nagyobb, szélesebb körű tudással rendelkezel, annál hatékonyabban tudsz szűrni.

Mindezek mellett a legfontosabb, ha képes vagy a másik emberrel szemben úgy megnyilvánulni, hogy nem akarod megalázni, elnyomni őt, hanem lehetőséget adsz neki, hogy magasabb szintre emelkedhessen. Mit sem ér a tudásod, ha nem tudod megosztani mással, illetve azzal csak visszaélsz, hogy mások életét megkeresítsd. Azzal, hogy életed spiráljában magasabbra jutottál egyáltalán nem azt jelenti, hogy minden "alattad álló" fejére rápottyanthatsz, de sokkal inkább mutathatod nekik az utat felfelé.

Az, hogy erősebbé válsz jelentse azt, hogy életrevalóbb leszel az élet lehető legtöbb területén, és képes vagy erre ösztönözni másokat is.
Szeretet, együttérzés, tisztelet.

Szép napot
Samu

Szerző: MTSamu

Szólj hozzá!

Címkék: erő

A bejegyzés trackback címe:

https://mtsamu.blog.hu/api/trackback/id/tr187001493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.