Mozdulj már!

2018.01.21. 19:51

Itt vagyunk 2018-ban, és még mindig nem írtam semelyik oldalamra arról, hogy milyen is volt a 2017 számomra, és mit várok 2018-tól. Úgy érzem 2-3 héttel már le vagyok maradva erről a vonatról, így most csak a legújabb fejleményeket említeném meg:

  • az új év határán Budapestre költöztem,
  • megnéztem az új Star Wars-t… és tetszett,
  • elvállaltam egyik kedves ismerősöm termében, a SzinkronGym-ben egy edzői állást, így most egyszerre foglalatoskodom:
    • egy lakás fenntartásával (szerencsére nem egyedül),
    • az irodai mérnöki állásommal,
    • februártól iroda előtt, reggelente edzéstartással (és az ehhez kapcsolódó adminisztratív mókák),
    • a saját edzéseimmel, és
    • természetesen az Erőbarlang is megy tovább, csak távirányítással.

kulcstarto.JPG

Szuperférfias kulcstartót kaptam a lakótársamtól… igen, használom… ffffff.

Van és lesz mivel zsonglőrködni ebben az évben, szóval, ha ismersz egy jó artista oktatót, akkor feltétlen oszd meg velem az elérhetőségét.

Amit bárcsak korábban tanultam volna meg

Nos, a tavalyi évben volt pár dolog, amit a fejemben helyre kellett tennem a lelki egészségem érdekében. Az egyik legfontosabb a saját edzésnapjaimhoz való merev ragaszkodás volt.

Ha volt egy tervem, hogy mit és heti hányszor kell edzenem, akkor azt fixen, egyenletesen elosztottam a hét során, hogy ideálisabb legyen a terhelés és pihenés aránya. Mondanom se kell, hogy sok összejövetelt és találkozót mondtam le emiatt… sajnos az edzés nekem is egyfajta menekülés volt.

danjohn.jpg

Hiába vagyok edző, nem versenyzem semmilyen sportban, rekreáció vagyok én is, így teljesen felesleges túlaggódnom a tervemet. Megoldom, hogy kijöjjek jól az edzőtermi edzésekkel úgy, hogy legyen közben egészséges szociális életem, és jusson időm más teendőkre is. A lényeg az, hogy mozogjak intenzíven, és mindennap mozogjak valamit. Ez utóbbi az igazi „napi vitamin”. De ha már itt tartunk…

Mozgásvitamin

Gyakran keresnek meg ismerősök, vagy látok különböző online csoportokban kérdéseket azzal kapcsolatban, hogy „X munkám van, fáj Y testrészem, mit sportoljak, hogy megerősödjek és ne fájjon?”. Kifejezetten pozitív dolog és örömteli számomra, ha azt látom, hogy valaki felismerte, hogy a jelenlegi helyzete nem túl ideális egészségmegőrzés és fejlesztés céljából és változtatni szeretne. Emeld a kezed, jár a patschi ezért!

 

Sajnálatos módon sokan meg pont azért nem tesznek semmit, mert „nem tudok eljárni heti 2-3 edzésre”, és jönnek a szokásos indokok, pénz, idő, munka, gyerek, sötöbö. Amennyiben Te ehhez a táborhoz tartozol, engedd meg, hogy feltegyek egy kérdést:

Neked mennyi időre/pénzre lenne szükséged, hogy mozogj?

Van egy sejtésem, hogy nem tudsz konkrét választ adni erre, de valami olyasmi lehet, hogy „többre, mint amennyivel most rendelkezem”. Éppen ezért szeretnék egy másfajta nézőpontot bemutatni, ami habár a rendszeres mozgással kapcsolatos, nem feltétlenül a rendszeres edzésre járással.

mozgasedzes.jpg

Edzőként most teljesen önmagam ellen fogok beszélni azzal, ha azt mondom, hogy egyáltalán nincs szükséged arra, hogy eljárj bármiféle edzőterembe, hogy megőrizd tested erejét, vitalitását és „ellenálló képességét”. A rendszeres napi karbantartás, „mozgásvitamin” bevitele nagyon sokat tesz már önmagában azért, hogy hosszútávon egészséges és életrevaló szervezettel rendelkezz. Azonban a különböző szenny magazinoknak és portáloknak köszönhetően nagyon sokan a „mindent vagy semmit” mentalitást követik a testmozgással kapcsolatban. Vagy eljárnak edzeni rendszeresen, vagy nem csinálnak semmit. Pedig testünk karbantartása nem igényel csúcsszuper edzőeszközöket és bonyolult edzésterv periodizációkat:

  • egyszerű ízületi körzések, teljes mozgástartományban, naponta többször is,
  • egyszerű sajáttestsúlyos erőedzés, mint amilyet a Fegyencedzés progressziói és edzéstervei kínálnak,
  • izmok feszítése, ernyesztése (a testépítőnek a pózolás is egyfajta edzés),
  • kúszások, mászások, gurulások, „feküdj le és állj fel”,
  • fogócska, kötélhúzás, bármiféle játék barátokkal, háziállatokkal,
  • egyszerű nyújtások, nyújtózkodások,
  • sötöbö.

 

Akár főzés és mosogatás közben is lehet időt szakítani a testmozgásra.

Játssz és tartsd karban magad

Van egy kedvenc idézetem George Bernard Shaw-tól, ami sokrétűen húzható rá az életünkre, de a testmozgásra kifejezetten igaz:

Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani.

Tulajdonképpen mi emberek egy agyat és végtagokat növesztett emésztőszervrendszer vagyunk. A testünk legfontosabb célja, hogy segítsen minket abban, hogy elkapjuk az ételt és elmeneküljünk a minket ételnek néző vadak elől (persze azokat a veszélyes prehisztorikus időket már elhagytuk). Ha nem tartjuk karban testünket, nem foglalkozunk az ízületeink egészségével, nem izgatjuk agyunkat újabb és újabb ingerekkel, akkor nyugodtan maradhatnánk papucsállatkák is, és játszhatnánk kő-papír-csillót. Ha egészséges, életrevaló és a fájdalom által messzire elkerült szervezettel szeretnél rendelkezni, akkor a testedet használni, mozgatni kell rendszeresen… nem csak heti 2-3x1 órán át, hanem napi szinten, amikor és ahogy csak tudod.

Lényegében ez volt a motivációnk, amikor Dávid cimborámmal összedugtuk a fejünket és létrehoztuk az „IrodAtléta Workshop” nevű programunkat. Szerettünk volna egy olyan eszközminimalista mozgásprogramot kreálni, ami úgy segít hozzá egy energikusabb és ellenállóbb testhez, hogy közben nem gyógytorna érzését kelti benned (amúgy sem vagyunk GYT-k). Éppen ezért helyet kaptak a programban játékosabb testgyakorlatok (amik tetőtől talpig át fognak mozgatni és igénybe fogják venni a koncentrációd, koordinációd és kreativitásod is), és egyszerű ízületi karbantartó gyakorlatok, amiket egy irodában ülve is könnyen el tudsz végezni. Szerintem egy nagyon jó „belépő programot” sikerült összehoznunk, ami reményeim szerint meghozza majd az étvágyát a résztvevőknek, hogy még többet mozogjanak.

 

Ez sem edzés, csak mozgás… és nem, a kollégáim nem néznek furcsán, már ők is be szoktak csatlakozni ;)

Zárásként csak önmagam tudom ismételni, hogy keresd a lehetőséget arra, hogy mozoghass valamit. Legyen az pár perc sétálva pihenés az irodai munkád közben, egyszerű kar- és csípőkörzések, guggolásban kávézás, sötöbö. Mindegy, csak mozdulj már végre. A tested meg fogja hálálni.

Tetszett, amit olvastál? Akkor a legÁSZabb, amit tehetsz, hogy megosztod az ERŐT, és ezt a cikket barátaiddal.

Az ERŐ az ÁSZ! 

A bejegyzés trackback címe:

https://mtsamu.blog.hu/api/trackback/id/tr2913589903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.